Jak zamknąć konto w banku?

Poleć jak inni znajomym:

Banki kuszą klientów bezproblemową procedurą otwarcia rachunku, często bezpłatną usługą wyrobienia karty płatniczej, czy dodatkowymi bonusami w postaci gotówki, zniżek etc. Kiedy jednak decydujemy się na rezygnację z konta w danym banku możemy natrafić na szereg problemów. Decyzja o zmianie banku obsługującego nasze finanse ma zwykle związek z opłatami, jakie tamten z czasem na nas nałożył. Szukamy lepszych ofert, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów za obsługę ROR, czy karty debetowej. W tym momencie powinniśmy być bardzo czujni, ponieważ banki stawiają coraz to więcej warunków (często nawet absurdalnych) osobom, które chcą zrezygnować z ich usług.

Kiedy tak naprawdę zamkną moje konto?

W momencie składania wniosku o zamknięcie rachunku bankowego zwykle obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia. Czasami nawet banki zmniejszają go do tygodnia lub dwóch, albo dają możliwość wyboru dokładnej daty jego zamknięcia. Brzmi bardzo przyzwoicie, prawda? Niewiele osób jednak wie, że bank ma prawo do przedłużenia czasu zamknięcia konta z różnych względów. Mogą one być różne, lecz najbardziej powszechnym jest niezgodność podpisu na wniosku i umowie. Wówczas z pewnością nie ominie nas wizyta w oddziale i konieczność potwierdzenia tożsamości.

Bardzo istotna jest również kwestia zgodności daty zamknięcia rachunku z datą zablokowania karty płatniczej. Tutaj mogą pojawić się kolejne problemy. Według regulaminów karta powinna zostać zablokowana wraz z rachunkiem, lecz dopiero po rozliczeniu wszystkich transakcji bezgotówkowych. Oznacza to zwykle zablokowanie przez kolejne 2-3 tygodnie środków z konta, które powinny zostać przelane na nowe konto w dniu wygaśnięcia umowy.

Jak tego uniknąć? Przed złożeniem wniosku o zamknięcie ROR w naszym starym banku założyć konto w nowym, wybranym przez nas banku. Przelewając wszystkie środki ze starego konta i korzystając z nowego jeszcze przed zamknięciem tamtego może uchronić nas przed niepotrzebnym oczekiwaniem na “odmrożenie” pieniędzy pozostawionych na starym ROR.

Czy na pewno moje stare konto jest zamknięte?

Warto zwrócić uwagę na to, czy bank rzeczywiście w wyznaczonym czasie wyłączył nasz rachunek. Nawet jeśli nie uchyli się on od decyzji o zamknięciu konta to powinniśmy przynajmniej raz zalogować się na “stare” konto, aby zweryfikować, czy nadal istnieje. Jeśli z powodzeniem zakończymy logowanie się na stronie bankowości elektronicznej, to znaczy, że nasze konto nadal istnieje. Wówczas powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z przedstawicielami banku w celu wyjaśnienia. Najlepszą metodą na sprawdzenie, czy sam rachunek jest aktywny będzie zrobienie przelewu na stary numer konta bankowego. Jeśli przelew wróci, oznacza to, że ROR został zamknięty.

Sprawdzanie banków pod względem wywiązywania się z terminów może oszczędzić nam dodatkowych kosztów. Jeśli nasze konto nie zostanie zamknięte, bank może nadal pobierać opłaty od nieświadomych klientów.

Zwiedzanie oddziałów, znajomości z przedstawicielami…

Wiemy już, że zamykanie konta nie jest tak łatwe i szybkie jak jego otwieranie. W wielu przypadkach okazuje się dodatkowo, że odstąpienie od umowy musi zostać wysłanie w formie pisemnego wniosku z ręcznym podpisem. To oczywiście wiąże się z koniecznością odwiedzin punktu pocztowego.Wniosek może jednak wysłać za nas każda inna osoba, jeśli my sami nie mamy możliwości zrobienia tego w godzinach otwarcia punktów pocztowych. Część banków stawia jeszcze mniej przyjemne warunki. Ich klienci nie dostają nawet korespondencyjnej możliwości złożenia wniosku o zamknięcie ROR. Wówczas niezbędna jest osobista wizyta w ich oddziale. A tam? Rozmowa z doradcą, wypełnianie formularzy etc. Nie każdy z nas ma na to czas, a godziny otwarcia oddziałów zwykle pokrywają się ze standardowymi godzinami pracy. Niewątpliwie proces zamykania konta jest zwykle długi, ale kiedy bank stawia przeszkody jeszcze przed złożeniem samej dyspozycji- staje się on wręcz uciążliwy, a sama tego świadomość może nawet część klientów odwieść od pomysłu zmiany swojego usługodawcy bankowego.

Założyłeś promocyjne konto? Uważaj na haczyki!

Oczywiście opisujemy je zawsze na tym blogu dlatego że zazwyczaj “Nie ma nic za darmo”. Stare przysłowie, które sprawdza się również przy promocjach bankowych. Kuszą one klientów nagrodami, często dodatkową gotówką, ale stawiają również warunki. Celem promocji jest zarobienie na kliencie. Aby sobie to zapewnić banki często zastrzegają o konieczności utrzymania aktywnego konta przez wyznaczony z góry czas. Takie oferty są dobre dla osób, które faktycznie mają zamiar czynnie korzystać z zakładanego konta. Dla “łowców okazji” może być jednak powodem rozczarowania. Ważne jest, aby dokładnie przeczytać regulamin premiowanych ofert, a szczególnie tę część, która opisuje jej warunki lub po prostu wejść na tego bloga 😉

Chcesz zamknąć konto w banku? Na co musisz zwrócić szczególną uwagę?

  • Sprawdź, czy nie obowiązuje cię umowa blokująca do konkretnego terminu wymówienie umowy z bankiem.
  • Zorientuj się, w jaki sposób możesz złożyć wniosek o zamknięcie konta i czy musisz spełnić dodatkowe warunki.
  • Dowiedz się, ile trwa czas wypowiedzenia oraz po jakim czasie zablokowana zostanie karta płatnicza.
  • Znajdź informację na temat ewentualnych opłat likwidacyjnych.
  • Sprawdź, czy Twoje konto zostało faktycznie zamknięte po okresie wypowiedzenia.

Kwestie formalne i całe procedury ich załatwiania to coś, co zniechęca ludzi do podejmowania konkretnych działań w każdym niemal aspekcie życia. Zazwyczaj by zamknąć konto w większości banków wystarczy wizyta w oddziale gdzie w ciągu 15 minut zamkniemy swój rachunek. Sam ostatnio zamykałem konto w Meritum banku i po 15 minutach miałem już wypłacone w gotówce zgromadzone pieniądze.

Konto zamknięte i co dalej?

Najlepiej jeszcze przed zamknięciem otworzyć kolejne, w najlepszym dla nas banku korzystając z różnego rodzaju promocji dostaniemy za to jeszcze pieniądze, a znajdziesz je oczywiście w zakładce Konta ROR.

Poleć jak inni znajomym:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *